torsdag 5 februari 2015

Jag tänker att jag ska vara lite positiv...



och igår och idag gick det riktigt bra!


Efter att ha varit "uschligt" låg och ledsen
och faktiskt gråtit riktiga floder,
så känner jag mig "renad" och gladare igen.






När livet känns lite "pissigt" och allmänt dystert, 
så blir det ofta bättre om man kan aktivera sig lite, tycker jag.


I mina gömmor hittade jag ett papper efter min farmor.
Det är "dagsprogram" i 10 punkter skrivet 1916 av Sybil F. Partridge.
Originalet heter "Just for today".

Här kommer första punkten:

I DAG

 I dag skall jag vara lycklig.
 Det är sant vad Abraham Lincoln sade, 
att "de flesta människor är ungefär så lyckliga 
som de föresätter sig att vara".
Lyckan kommer inifrån, den är inte något yttre ting.





Lätt att säga kanske men värt att fundera över!

Alla 10 punkterna var tänkvärda,
och här kommer nummer sju:

I dag skall jag bara leva igenom den här dagen 
och inte försöka brottas med hela mitt livsproblem på en gång.
Jag kan under en dag göra saker och ting 
som det skulle vara hemskt att hålla på med hela mitt liv.


Vissa dagar känns ju bara oändligt långa,
tråkiga och utan egentlig mening.




Som avslutning den tionde och sista:

I dag skall jag vara orädd.
Framför allt skall jag inte vara rädd för lyckan,
för att njuta av det som är vackert,
för att älska och för att tro att de som jag älskar 
älskar mig.



Saker som vi ofta tar för givet...


Så fantastiskt det är
 att det finns de som jag älskar 
och som faktiskt också älskar mig!


Det känns gott!




9 kommentarer:

  1. Fantastiska bilder, vad vackert ni har det.
    Mycket tänkvärda ord, bra att ta till sig,
    men som sagt inte alltid det enklaste.
    Skönt att du känner dig bättre

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Dessa ord får en att tänka efter. Jag kämpar ofta med mig själv. Faller ofta ner i smådeppor. Känner att då är det lika bra att deppa ordentligt, odla min depression som jag brukar säga. Inte många vill tro att jag är så här...men så är jag...men vissa dagar är precis så underbara som bilden på skidspåret i sol och gnistrande snö.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  3. Så kloka och tänkvärda ord ! Det är inte lätt att vara människa, även om vi i denna vrå av världen har det så himla bra. Ändå ter sej livet som en berg och dalbana, med branta ned och uppförsbackar.
    Raksträckor finns det också, men dom läger man inte alltid märke till...
    Vad lycka är, måste jag påminna mej själv om varje dag, och ibland krävs det en rejäl diskussion med mej själv för att jag ska inse vad det är.
    Tack för underbara bilder och tänkvärda ord !
    Skickar många varma kramar till dej ♥
    / Anneli

    SvaraRadera
  4. Härligt att höra att du känner dig bättre.Den första punkten tar jag till mig också. Kram

    SvaraRadera
  5. Vad tråkigt att du ska behöva må så dåligt ibland. Livet kan vara tungt ibland.
    Skönt att du mår bättre nu i alla fall..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  6. Ja det var mycket tänkvärt i din farmors lista. Och visst är det så att ibland känns det mesta meningslöst. Men så skönt att det känns lite bättre idag!
    Precis som du skriver brukar det hjälpa att försöka tänka positivt och aktivera sig. Sen brukar det ena leda till det andra. Och så känns plötsligt allt väldigt bra!
    /Eva

    SvaraRadera
  7. Underbar text du vävd in i talande underbara bilder!
    Reflektioner som gör dig gott, du tar i tu med det tristare ... GOTT! En fin farmors gömma du har!
    Jag följer dig med goa tankar och två bra dagar är ett stort steg!
    kram

    SvaraRadera
  8. Hej hopp! Hoppas du känner dig gladare nu. Själv mår jag "pissigt" men det beror på influensa. Jag gillade den där punkt 7. När man är låg så är ju ett av problemen att man ser alla yttepytte saker som stora elefanter och tror att man - mitt i sitt elände - måste försöka lösa dom. Ingen bra idé. Men att "bara leva igenom den här dagen" är bra, för det är ungefär det man orkar. Kramar!

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag skulle så gärna vilja läsa hela lista. Skulle du kunna skicka den till mig, snälla! maida.m.edberg@gmail.com

    SvaraRadera