söndag 22 mars 2015

En liten trevare...


De soliga och varma dagarna gav mig mersmak. 
Svanar och gäss kom flygande i stora plogar.
Lusten till trädgården tog fart.
Vårkänslorna kom... 
 och så gick dom igen.

Våren gjorde en liten trevare
men fick känna på motstånd.
Vintern vill inte riktigt släppa taget.
Jag tröstar mig med att det är bra att det kommer ner väta,
efter vinterns sand och vägsalt behövs vatten,
 som sköljer bort damm och lort.
När det sedan blir varmt så blir det nog grönt fort.

Här inomhus odlas det och det växer något "enormt".(?)
Sådde penséer och det kom upp 1 styck- vilket resultat!
Sådde jätteverbena och det grodde sex ynkliga plantor
varav endast en fortfarande är i livet.



Något bättre ser det ut vad gäller dessa småttingar:
mina blivande ampeljordgubbar, 
vars framtida rikliga skörd av bär frestar min fantasi.


Denna frodiga bladmassa tillhör en del av mina paprikor.
Dessa plantor ska förhoppningsvis i framtiden 
producera frukter av allsköns färg och form.


Projekt pågår. 
Tidigare jordgubbsland.
Framtida växthusdröm påbörjad.


Men så blev det vinter igen.
Gubben som höll i bygget försvann.


Gumman får roa sig med annat.


Och vips så kom gubben fram.


Men vad är detta?


En till gubbe!


Jag fortsätter att drömma om vårvarma dagar.


Snart så kommer solen och värmen igen.


Sommarstugeägarna kommer och väcker sina bostäder till liv för året.
Faktum är att grannens bin redan har vaknat till liv 
och gjort besök i sälgen vid tomtgränsen. 
Dom har även varit och samlat nektar i de snödroppar som hunnit titta fram.
Undrar hur bina har det nu i sina kupor?



Jag kände mig lite trött och ruggig så här på söndagskvällen,
så jag gjorde mig en kopp te med honung från förra årets skörd.
Till skillnad från bina så har jag det iallafall varmt och gott här i min "kupa".

Ha det gott i din "kupa", var du än befinner dig! 

Söndagskram från mig!


8 kommentarer:

  1. Typiskt vårväder, varmt och skönt en dag sen kyla igen, men snart så
    är värmen här igen får vi hoppas. Väldigt fina snöbilder blev det i varje fall

    Ha det gott !

    SvaraRadera
  2. I min kupa kunde det vara lite varmare faktiskt. Det får nog bli en rejäl brasa i öppna spisen i eftermiddag.
    Härliga bilder och roliga "gubbar".
    Tråkigt med sådderna, kanske har du fått sorgmyggor i jorden. De käkar upp skotten på fröna och rötter.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Dina planteringar liknar mina, faktiskt. Ingen överraskning direkt men mycket arbete för ingenting.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  4. Vad jag skrattar åt dina gubbar :) Till nästa vecka ska det blås in nytt fint vårväder, håll ut! Kram!

    SvaraRadera
  5. Tack för ditt besök hos mig och din fina kommentar. Det värmde! Önskar dig en fin fortsättning på dagen./Helena

    SvaraRadera
  6. Härliga gubbar!!! Om det alls tröstar så; du har odlingar ändå…Mina gick ett synnerligen otrevligt öde till mötes då jag glömt att nämna att skotten skall skötas om medan jag var på stugan. Nåh, nu finns det liksom inga skott att sköta om alls…på tal om gubbar alltså ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett sånt elände, haha! Det finns väl nya "grönsaker" att få tag på om det kniper...

      Radera
  7. Verkligen himmelstäppa, så fantastisk jordnära sköna fantasifulla riktiga bilder!
    En fröjd att se och att läsa också om det stundande vår och sommarliv vi ska leva! Gott om gubbar har du ;)
    Stor kram ... nu ska jag till nästa inlägg :-)

    SvaraRadera