torsdag 26 mars 2015

Vilken blir min gröna utmaning i år?





En blogg som jag ofta läser och inspireras mycket av 
är Skillnadens Trädgård av Sara Bäckmo.
Hon har utmanat sig själv att under många av årets månader,
 genom egen odling, försörja familjens behov av grönsaker.
.
Jag har själv blivit sugen att prova mig fram med lite halvtokiga idéer
 och att lära mig mer om egen odling av grönsaker.


Här hemma har jag ett odlingsprojekt på gång.
Det bygger både på  "hugelkultur" och "no-dig".
I korta drag att odla på höjden utan att behöva gräva.
Detta är min egen modifierade version.

Gubben har på förfrågan hjälpt mig att få till grunden,
bestående av stockar av varierande utseende.



I botten och efter sidorna har jag lagt ett lager med kartonger.
Sedan ligger ett lager med klenare björkstammar samt bark.



På det la jag ett lager med nedklippta grenar av clematis, 
varvat med fjolårets humlestjälkar, 
och över det några skottkärror med barr, mossa och löv.
(Själva skottkärrorna lät jag bli att lägga i, 
dom kan ju vara bra att ha till annat.)


Jag skulle vilja "göra min egen jord" i lite större skala.
Det kliar i mig när jag ser rundbalar som blivit kasserade och inte kommer till nytta.
Tänk att göra en jättestor kompost 
med både ensilage, hö, halm, dikesjord, bark och kodynga.
Då tror jag att man skulle få prima jord så småningom, 
så man klarade sig ett tag.
Jord, det är fint det!


Nu har jag fått några kasserade balar av min svåger bonden.


Bortre högen innehåller dikesjord innehållande torv, blandat med gammal gödselstack.
Den har legat till sig några år och blivit omvänd någon gång,
men varit bevuxen med tistel och kanske någon nässla.
Förhoppningsvis får jag inte massinvasion av dessa "primörer".
Den främre högen innehåller kodynga blandat med rester av ensilage och hö.


Detta har jag nu varvat i min låda.
Väggarna har efterhand bättrats med kartong och tidningar, 
eftersom en del glipor modell större fanns här och där.



Så här ser det ut idag.
Det hela får ligga till sig lite och sedan ska det på ett lager jord överst. 
Platsen där lådan står har varit full med nässlor tidigare år,
så jag tänker satsa på att lägga kartong och flera lager med tidningar runtom
och slutligen täcka med träflis. 
Förhoppningsvis kommer inte ogräset upp,
och förhoppningsvis kommer inte sorken att krångla sig dit
 och gräva gångar under och lägga sig i mina odlingar,
och förhoppningsvis så kommer det att växa så det knakar
 när det till slut kommer sådder och planteringar i lådan.

Så här kan det bli när man tager vad man haver.
Inte vackert kanske, men originellt.
Vad tror du, kan det bli något av det här?
Eller har "käringa" blivit skvatt galen?


 Med förhoppning om en jordig och grön vår, med lagom temperatur,
skönt solsken om dagen och kanske lite regn till natten.

Må så gott / Åsa








13 kommentarer:

  1. Jädrar anåda! Här jobbas det må jag säga. Själv har jag lovat mig att inte odla nånting över huvud taget. Det liksom blir aldrig nåt. Jag lyckas inte hur f*n jag än håller på. Men det där var ingen dum idé! Vi har kompakt lerjord och här växte bara tistlar när vi flyttade hit så jag får väl vara glad att nånting växer. Jag tycker dessutom att det där blev riktigt snyggt! God odlarlycka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jobbas ibland så kroppen är ledbruten rejält efteråt. Men har man fått dille på något, så är det ju lite svårt att hejda sig...det är ju tur att man inte får dille på allt samtidigt!
      Ha en skön helg! Åsa

      Radera
  2. Det där ser ju riktigt trevligt ut! Vi odlade ju på ungefär samma sätt. Vår pepparrot som jag varje år kämpade och försökte slita bort alla rötter på kom gladeligen upp varenda vår och växte sig kraftiga och skyhöga. Dom måste ju ha trivts fast jag inte ens ville ha dom...Ska utöka odlingarna i år för förra året grönskade både det ena och det andra faktiskt. Men jag måste nog sno idén med stockarna...om det är ok.../Lilla gummann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Jag har också en pepparrot som har spridit ut sig, men pepparrot ska ju vara bra mot alla möjliga saker, så jag ska försöka använda den mer i år. Stockarna, ja du är ju en hejare med motorsågen, så sno på du, det kostar gratis!
      Ha en bra dag! / Åsa

      Radera
  3. Det där vissna grästuvetrollet med ögon och grönt hår "bevakar" detta originella - och vackra sätt att odla! Riktigt spännande att få följa i grödans årstid! Här spirar inspirationen och lust ...
    Kram Åsa från Tove

    SvaraRadera
  4. Ibland kan man ju känna sig lite vissen, tur att det börjar spira på nytt efter vintervilan!
    Kram till dig Tove! / Åsa

    SvaraRadera
  5. Originellt, och MYCKET vackert. (Kanske inre kartongerna, men med flis på blir det ju suveränt :) Björk är ett fantastiskt vackert träslag, jag håller tummarna för att du lyckas! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vanja, jag ska jobba lite till med det hela så får vi se hur det blir :-)
      Kram till dig!

      Radera
  6. Så kreativt, det blir nog jättebra.
    Jag har nog inte såå gröna fingrar som jag vill,
    det blir inte så mycket att ha i slutändan.
    Så av mig kommer inga goda råd ;)
    Här har vi inga sorkar men däremot massor av "mördarsniglar"
    som äter upp ganska mycket.:(
    Du ser ut att bo väldigt vackert.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Tack för besöket, det känns trevligt även utan goda råd ;-) Här har vi just inga mördarsniglar ännu, hoppas dom uteblir, för det är ju ett elände om man får sådana överallt.
    Ha det gott, Anette!

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att det både är vackert och spännande ditt odlingsprojekt..
    Lycka till med det och jag ser fram emot att få följa det..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  9. Oj vilket projekt, det kommer att bli jättebra det, ska bli spännande att följa odlingen, hoppas allt är bra med dig, Camilla ska förresten till Torrbo i maj tror jag det var på någon form av mässa eller marknad, hälsa och alternativmedicin m m tror jag det var, kram på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hel Lena och kram tillbaka! Spännande med mässa, säkert i Smedjebacken, får se om jag gör ett besök. Må så gott och hälsa Ove!

      Radera